Vad är SEO?

Vad är SEO optimering?

SEO & SEO optimering, även känt som Search Engine Optimizing handlar om att optimera innehållet på en webbplats för att hamna högre upp i en sökning på en sökmotor. Det är ett väldigt effektivt sätt att driva trafik till sin webbplats. Detta görs genom analysering av nyckelord (keywords) och optimering av webbplatsens innehåll.

Vad är Lokal SEO?

Lokal SEO och "vanlig" SEO skiljer sig på så sätt att med Lokal SEO kretsar innehållet kring Google Maps och inte kring webbplatsen. Webbplatsen spelar fortfarande en viktig roll, men det är inte dit som vi vill driva kunden.

Den största skillnaden mellan de två är vilket typ av företag de är lämpade för.
Ett e-handelsföretag vars kunder inte finns inom ett specifikt område, har större nytta av "vanlig" SEO än lokal SEO.
Exempelvis en frisör, som får alla sina kunder från det närmsta området, har betydligt större behov av att satsa på lokal SEO än annan typ av SEO.

Läs mer om Lokal SEO här!

Vad är en lokal sökning?

Varje gång som du gör en sökning på Google så baseras din sökning på ett antal faktorer, däribland position och relaterade produkter och tjänster som skulle vara intressanta för dig.

Dessa faktorer slås sedan ihop för att ge ett relevant resultat för just dig.
Som du märker när du gör en sökning så dyker resultat från din närhet ofta upp högt i listan. Detta är på grund av att Google prioriterar din position högt i en sökning.
Som resultat av detta är det självklart att lokala sökningar är viktiga för företag som vill synas på internet och i sin närhet.

Vad är SEO och SEM?

SEO betyder sökoptimering och SEM betyder sökmotorsmarknadsföring. Skillnaden är stor både i hur det implementeras och i effekten det ger. Vid användning av SEM så betalar annonsören Google för att visas högt upp i en sökning, men det kommer alltid att stå att det är en annons och att annonsören betalar för att synas. Detta, till skillnad från det så kallade "organiska flödet" genererar mindre trovärdighet och kunder än vad organisk SEO gör.

Hur fungerar SEO?

SEO handlar till största del om att anpassa en webbplats innehåll för sökmotorer och den kund man söker. Det gäller i praktiken att ha bättre innehåll och synlighet än de konkurrenter som finns i branschen.

Vad kostar sökoptimering?

Vilken budget som man än har för att ta hjälp av SEO för att nå fler kunder, så borde huvudmålet vara att tänka långsiktigt och tålmodigt. För hur mycket pengar man än tänker lägga på SEO så kommer det att ta tid att växa och synas ordentligt. Det viktigaste är en långsiktig investering.

Det finns företag som erbjuder SEO som garanterar resultat efter 1-3 månader. Det är absolut en möjlig tidsaspekt men då krävs det ofta att man sätter sin webbplats på "steroider" vilket i de flesta fall innebär en kortsiktig lösning som Google och andra sökmotorer snart kommer att genomskåda.

Eftersom SEO går ut på att förstå hur personer söker när de är ute på nätet, behöver en webbplats ständigt uppdateras och anpassas för att hålla sin "rang". Samt så ändrar Google ofta sin sökalgoritm, vilket gör att det är viktigt att anpassa sin webbplats till det som Google tittar efter.

Vad innebär sökoptimering?

Sökoptimering är en summa av väldigt många termer, men innebär i stora drag att driva trafik till en webbplats genom att få sökmotorer att lägga märke till den och placera webbplatsen högre upp i sökresultatet.